Wandelweekend aan de Rijn

Door Hilde

juli 7, 2023

Nadat ik in het verleden al een paar keer een weekend aan de Moezel doorbracht, werd ik dit jaar benieuwd naar een tegenhanger in die buurt, namelijk de Rijn, één van de langste rivieren in Europa.

Merkwaardig genoeg trok de Rijn me de voorgaande jaren helemaal niet aan. Het valt me op trouwens, dat ik er anderen ook niet snel over hoor praten. De Moezel wordt daarentegen regelmatig vernoemd, zowel door wandelaars als door fietsers. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid toch wel …

We boekten een huisje in het dorpje Osterspai, gelegen in de buurt van Koblenz, om zo alvast een stukje van het Middelrijn gebied te kunnen verkennen.

Een trage start

Normaal gezien ben ik iemand die – zeker bij kortere uitstapjes – het onderste uit de kan wil halen. Vandaar dat we altijd zo vroeg mogelijk vertrekken, zodat we ook op de eerste dag al een toffe wandeling kunnen doen. Deze keer verliep dat echter een beetje anders. Volgens de weersvoorspellingen zou gedurende die eerste dag de regen met bakken uit de lucht vallen én er zou zelfs een stevig onweer boven ons hoofd hangen. Niet bepaald aangenaam om dan in een bos te vertoeven, dus we besloten om pas tegen de middag naar Duitsland te rijden om dan die dag een bezoek te brengen aan Boppard, een nabijgelegen stad.

Het is niet hoeveel tijd je ergens doorbrengt dat het gedenkwaardig maakt.
Het is hoe je de tijd doorbrengt !

Ondanks de donkere, dreigende wolken die af en toe voor een bijzondere sfeer zorgden, bleef het de hele middag droog … én warm ! Net als heel wat andere toeristen, slenterden we een stukje langs de Rijn, waar de ene na de andere boot voorbij kwam varen. Daarnaast bewonderden we ook het oude stadsgedeelte, dat zeker de moeite waard is ! Natuurlijk mocht een terrasje niet ontbreken, waar we ons tot slot nog verwenden met een overheerlijke ijs.

Toen we vervolgens naar Osterspai wilden rijden, merkten we tot onze grote verbazing dat dat alleen maar kon door gebruik te maken van een veerboot, die ons naar de andere oever van de Rijn zou brengen. Ondanks de voorbereidingen die ik op voorhand altijd tref, was dit “kleine detail” me ontglipt . Bruggen waren in deze regio nergens te bespeuren, dus telkens als we naar de overkant wilden, betekende dat, dat we die veerboot nodig hadden.

Het rustige Osterspai en de Langhalsweg

We logeerden in een super leuk vakwerkhuisje in Osterspai. Een rustig dorp, waar in feite helemaal niets te beleven is: geen supermarkt of andere winkel, geen bakker, geen café, geen restaurant …. niets !

Wat was er dan wel ? Rust !!! Wat een zaligheid !

’s Avonds bij het huis buiten zitten op een bankje, pal langs de hoofdstraat, een wijntje en een hapje erbij … meer moest dat voor ons niet zijn ! Die hoofdstraat was overigens heel bijzonder, er waren meer passerende wandelaars als voorbijrijdende auto’s waar te nemen, alsof het een breed wandelpad was in plaats van een straat.

Een andere optie was: een zijstraatje inlopen om dan al meteen aan de Rijn te staan. De mogelijkheid om te genieten van dat buitengewone uitzicht, met daarbij eventueel een wijntje op het terras van het plaatselijke Weingut, want ja, dat was er dan wel ! Zoveel soorten wijn om te proeven, je zou er bijna keuzestress van krijgen. Hoe dan ook: lekker was het echt wel 😋

Osterspai is bovendien wel een prachtig dorp om te zien. Je vindt er het ene na het andere vakwerkhuis … én … je kan vanuit het dorp geweldige wandelingen maken. Dat deden wij natuurlijk met alle plezier !

De meest gekende route is de nog jonge (van 2021) Langhalsweg. Een tocht van ongeveer 8 km die werkelijk bijzonder mooi is ! Ze verveelde geen minuut en vaak vielen we van de ene in de andere verbazing, gaande van schitterende uitzichten tot uitnodigende kronkelpaadjes in het bos, tot leuke paden doorheen of voorbij weilanden … Het zat er allemaal in. Bovendien werd er ook aan de wandelaars zelf gedacht door de vele rustplaatsen en banken die voorzien waren op de meest aangename plekken.

Voor deze wandeling hebben we ruimschoots onze tijd genomen, omdat ze best wel pittig kon zijn tussendoor, omdat het super warm was (temperatuur rond of zelfs net boven de 30 graden), maar vooral omdat we echt van al het moois om ons heen wilden genieten. Geen gehaast, geen stress … echt vertragen en tot rust komen … én mooie herinneringen maken.

Deze route loopt heel wat kilometers samen met de Rheinsteig overigens. Niet volledig en de stukken die niet gelijklopend waren, moesten er zeker niet voor onder doen !

Mocht je misschien zelf ooit in deze buurt komen, dan kan ik je de Langhalsweg zeker aanraden.
Meer info vind je via deze link.

HöhenLuft Bad Ems

Omdat we behalve de Rijn ook wat meer van de nabije omgeving wilden ontdekken, stond er een wandeling op het programma met start- en eindpunt in Bad Ems. Deze stad, die vooral gekend is als kuuroord, ligt niet aan de Rijn, wél aan de Lahn. Vanuit deze stad zijn er tal van wandelingen te doen. Niet voor niets, want ze ligt in het Westerwald, een wandelgebied dat al lang op mijn verlanglijstje stond om te verkennen.

Onze voorkeur ging uit naar de Premium wandeling HöhenLuft van ongeveer 11 km. Een tocht die deel uitmaakt van Lahnwanderweg. In deze route zitten heel wat klimpartijen verweven. Gelukkig word je tussendoor beloond met prachtige uitzichten, o.a. op de Lahn en Bad Ems, vooral tijdens het eerste deel van de wandeling. Daarna wandel je langere tijd door bossen waarbij er niet zo heel veel te zien is. ’t Is pas bij het bewandelen van de laatste kilometers dat je terug voluit kan genieten van het weidse landschap dat dan mooi gevarieerd is.

Benieuwd naar deze wandeling ? Hier vind je er meer informatie over.

Een klimmetje naar uitzichtpunt Dreiburgenblick en de Patersberg

Een bloedhete dag …. en toch trokken we op pad. Onze keuze was gevallen op een wandeling die grotendeels gelijk zou lopen met een gedeelte van de Rheinsteig, meer bepaald in de buurt van Sankt Goarshausen. Volgens wat we over deze route konden lezen, zou deze ons meenemen langs diverse geweldige uitzichtpunten. Deze belofte werd ruimschoots ingelost ! ’t Was een pittige wandeling waar flink wat klimwerk aan te pas kwam, zeker in het begin, maar als je zag wat daar tegenover stond, was het dit meer dan waard.

In de ochtend viel het nog redelijk mee met de warmte. Bovendien liepen we vrijwel constant door een koel bos, wat op dat moment extra aangenaam was. Het uitzicht bij Dreiburgenblick was adembenemend mooi. Je kon er daadwerkelijk 3 oude burchten bewonderen … en niet alleen dat ! Het zicht op de Rijn en de oevers daarvan was grandioos ! Niet alleen daar op die plek trouwens, ook gedurende de rest van de wandeling kregen we nog meerdere van deze schitterende beelden te zien.

Boven op de Patersberg konden we ons helaas niet verschuilen in de koelte van het bos. We hadden geen andere keuze dan de blakende zon te trotseren en bij zo’n hoge temperaturen was dat toch behoorlijk afzien 🥵 Regelmatig pauzeren en veel drinken was een boodschap die we hier zeker ter harte dienden te nemen. Eigenlijk was het de bedoeling dat we helemaal tot aan de befaamde rots de Loreley zouden wandelen, maar gezien de verschroeiende warmte én het feit dat we die avond nog naar huis moesten rijden, hebben we dat stukje uit de route geschrapt. De wandeling op zich was sowieso al meer dan geslaagd 👍

Ook tijdens de terugweg werden we regelmatig verrast met wondermooie blikken op de Rijn en omgeving. Tevens passeerden we één van de drie burchten die we in het begin vanuit Dreiburgenblick zagen, wat best wel leuk was. Ik vind het altijd boeiend om zo’n stuk geschiedenis van dichtbij te mogen beleven …

Bij aankomst op de parking bleek het meer dan 40 graden in de auto te zijn 😱 Jeetje !
’t Was dus zeker niet zo dat we snel aan de warmte konden ontsnappen door de auto in te duiken. Even later lukte dat wel en lieten we ons via de veerboot keurig naar de overkant van de Rijn varen. Van daaruit was het nog een korte rit naar Boppard, waar we ons weekend gezellig afgesloten hebben met een lekker etentje aan – hoe kan het ook anders – de oever van de Rijn.

Conclusie:

Mijn kennismaking met de Rijn is super goed bevallen ! Deze regio doet zeker niet onder voor de Moezel. Je vindt hier ontelbaar veel wandelpaden, de ene al uitdagender dan de andere, met vaak als gemeenschappelijk punt: mooie blikken die je vanuit de natuur kan werpen op de Rijn 😍

Een wandelweekend aan de Rijn is wat mij betreft dus een dikke aanrader !

Reageren kan hier !

Je e-mailadres zal niet openbaar op de website vertoond worden.

1. WOW, wat een prachtige vakantie met zoveel mooie uitzichten. Supermooie foto's!

2. Altijd weer leuk om jou verhalen te lezen Hilde.
    Zeer boeiend en aanlokkelijk, zeker met die super mooie foto's erbij.
    Top!!!

1. Dank je wel voor deze fijne reactie Julienne 🙏 💚 Ik zou zeggen: ga er zeker maar eens naartoe, ’t is echt wel zalig om te wandelen daar 👌