Winters wandelen aan de kust

Door Hilde

december 20, 2022

’t Stond al jaren op mijn verlanglijstje: een winters bezoek aan de kust ! Dat leek me wel eens een aparte ervaring, vooral omwille van de rust die er dan in dat gebied heerst, ook omwille van het feit dat je dan goed ingeduffeld kan uitwaaien op het strand, met als beloning een heerlijke warme chocomel of zoiets achteraf … Mja, dat zag ik wel zitten, maar om ÊÊn of andere reden kwam het er nooit van.

In oktober mocht ik als wandelcoach meewerken aan De Week van de Veerkracht, georganiseerd door Wandelsport Vlaanderen. Omdat deze eerste ervaring met zo’n evenement super goed bevallen was, smaakte dat sowieso naar meer 👍

Sommige mensen die toen deelnamen aan mijn themawandeling, vroegen me al direct of ze me in december in Oostende zouden terugzien. Daar zou van de 16de tot en met de 19de door Wandelsport Vlaanderen “WalkOn Oostende in Kerstlicht” georganiseerd worden, met uitnodigende wandelingen die zonder twijfel de moeite waard zouden zijn.

Ondanks mijn interesse, werden er geen concrete stappen gezet om daar verder iets mee te doen. De zaadjes waren echter wel in mijn hoofd geplant en die bleven door mijn gedachten dwarrelen.

The beach is where our souls realign with the universe.
The horizon answers questions.
The surroundings give peace.

Begin november verspreide ik die zaadjes over het gezelschap waar ik op dat moment in vertoefde. Ongepland … puur toevallig … maar wel met een leuk gevolg ! Want van het ÊÊn kwam het ander en op de valreep boekten we de WalkOn voor 6 personen, waarmee we de gelukkige hekkensluiters van dit evenement werden 😉

Veel tijd om af te tellen had ik niet … ’t Was een drukke periode, waarbij ik nog een opleiding af te werken had, waarbij de voorbereidingen voor de feestdagen gedaan dienden te worden enz, dus voordat ik het goed en wel besefte was het al 16 december en maakte ik me op voor een weekend Oostende !

Op pad doorheen een winters landschap …

Op zaterdag maakten we een prachtige wandeling – uitgestippeld door begeleiders Karin en Frans – vanuit Oostende naar Middelkerke. We hadden het niet beter kunnen treffen: de omgeving was gehuld in een maagdelijk wit kleedje ! Niet door sneeuw, wel door de witte aanslag van ijskristallen die door de vriestemperatuur overal goed vertegenwoordigd waren. Geweldig om te zien, maar af en toe was het wel een beetje opletten waar we onze voeten neerzetten, vermits de ondergrond op sommige plekjes behoorlijk glad was.

We wandelden door licht heuvelende duinen, afgewisseld met een tof stuk over het strand. Hoewel ik niet van massa-evenementen hou, was het toch een bijzondere ervaring om met een grotere groep dit kustgebied te verkennen. De sfeer was heel gemoedelijk en warm, ondanks het winterse karakter.

In Middelkerke stond ons een bezoek aan Brouwerij Jus de Mer te wachten. Niet alleen een bezoek, want uiteraard mocht een dorstlessend pintje Jus de Mer bier niet ontbreken 😋

Na het brouwerijbezoek, was iedereen vrij om zijn of haar dag naar wens verder in te delen.
Wij beslisten om onze hongerige magen eerst te vullen, om vervolgens de kou te trotseren door helemaal over het strand terug te wandelen naar Oostende.

Wat was het genieten van de rust die er om ons heen heerste en wat was dat winterse landschap mooi 😍 Ik was zo blij dat ik dit mocht ervaren !

Hoe dichter we ons hotel naderden, hoe kouder het werd. De zon ging langzaam onder, waarmee ook de warmte van haar straaltjes verdween. Dat gemis werd echter opgevangen door het plezier dat we zelf maakten, waardoor we uiteindelijk dik tevreden ons eindpunt bereikten.

In het hotel zelf kwamen we overigens helemaal niets te kort: we konden ons meteen verwarmen met een lekker drankje en kort daarna kregen we een overheerlijk dinerbuffet voorgeschoteld. Na een goede nachtrust, werd dat vervolgd door een even zo lekker ontbijtbuffet … en ’s avonds herhaalde de geschiedenis zich. Een prima verblijfplaats dus, niets op aan te merken 👌

Oostende die schone …

Na een stevig ontbijt, trokken we op zondag naar het station van Oostende, wat heel goed doenbaar was via de halte van de kusttram vlak voor het hotel.

We merkten nochtans al meteen toen we buiten kwamen, dat het die dag heel wat kouder aanvoelde als de dag ervoor. Er stond een gure wind, die op dat moment nog niet zo storend was, maar naarmate de uren in de frisse buitenlucht toenamen, leek het alsof de kilte van die wind sterker werd.

Als echte “diehards” lieten we ons daar natuurlijk niet door uit het lood slaan ! Daarom startten we enthousiast met ÊÊn van de mooie luswandelingen die werden uitgezet door Wandelclub De Keignaerttrippers. Onze keuze ging naar een gevarieerde lus waarbij we de gelegenheid kregen om best wel wat chique gebouwen en bijzondere standbeelden te bewonderen. Daarnaast zat er eveneens een stukje van de dijk van Oostende in deze route verweven, waarbij we even konden genieten van een zeezicht, om vervolgens weer terug het centrum verder te verkennen.

Wat ik zelf wel tof vond, was dat in deze wandeling ook een aantal mooie waterpartijen zaten, omringd door het groen (en zelfs nog een beetje rood, vanuit de herfst !). Zeker op deze dag was dat bijzonder omwille van de winterse aanblik. De rust en de sereniteit die het uitstraalde had echt een positieve uitwerking op mijn gemoed !

Na de wandeling hebben we – vriendelijk als we zijn 😇 – de Keignaerttrippers nog even extra gesteund door een lekker stukje gebak met een deugddoende Hasseltse koffie te nuttigen. Volgens mij was die door de gure wind bijzonder gegeerd bij veel wandelaars want hij werd opvallend vlot verkocht 😉 En smaken dat dat deed !!!

Tijd voor de kerstmarkt …

Omwille van de hoge energieprijzen, was de befaamde lichttunnel in Oostende dit jaar helaas niet te bewonderen, maar ach, dan was er nog altijd de kerstmarkt als alternatief !

Dus jawel, terug de kou in … richting kerstmarkt. Daar heerste een toffe sfeer door de vele kraampjes, de schaatsbaan en … een paar “artiesten” die op een bijzondere wijze live muziek maakten. Dat in combinatie met de gezelligheid die er sowieso al in de lucht hing, maakte dat we de kou opnieuw weer even konden vergeten !

Bovendien konden we ons op deze kerstmarkt tussendoor verwarmen met de overheerlijke Chouffe Coffee die hier alom verkrijgbaar was. Extra lekker met zo’n winters weer 😋 Deze “koffie” leerde ik drinken in Houffalize tijdens de Week van de Veerkracht en ook de herinneringen die daar nu aan opgehaald werden verwarmden mijn hart 💚

Juist op het moment waarop we besloten dat het goed geweest was en dat de tocht richting station terug ingezet werd, begon het te miezeren met … je raadt het vast al …. een super gladde ondergrond tot gevolg 😱

Dat werd niet meer wandelen maar – zeker in mijn geval – schuifelen richting het station en amai, wat was ik blij toen dat bereikt werd ! Bij het verlaten van de kusttram aan ons hotel moesten we nog een klein, spiegelglad stukje overbruggen en daarna konden we knus en warm binnen in ’t hotel ons weekend gezellig afsluiten.

De volgende dag regende het, waardoor we besloten om meteen naar huis te rijden, met een tevreden gevoel en een hoofd vol geweldige herinneringen !

Moments come and go, but memories last for ever

Conclusie …

Na mijn eerdere ervaring met een mini-vakantie in eigen land georganiseerd door Wandelsport Vlaanderen met verblijf in een hotel van Vayamundo, wist ik al zo goed als zeker dat er weinig fout zou kunnen gaan. Het weer had een spelbreker kunnen zijn, maar tot mijn grote vreugde waren er juist toen wij daar waren prachtige winterse landschappen te bewonderen. Ideaal ! Ook dit hotel bleek net zoals het hotel in Houffalize uitstekend te voldoen aan de verwachtingen en de wandeltochten waren zeker de moeite waard. Mocht dit evenement in 2023 opnieuw georganiseerd worden, dan vind ik het absoluut een aanrader 👌

Reageren kan hier !

Je e-mailadres zal niet openbaar op de website vertoond worden.

1. Mooi geschreven Hilde. Precies zoals je het ervaren hebt.
    Het was een mooi en gezellig weekend, dat kan de lezer er zeker uit halen.
    Veel plezier nog met je volgende activiteiten.
    Groetjes, Julienne.

2. Beste Hilde,
    Wat een mooi verhaal en ik kan het beamen. Door het lezen van uw verhaal ervaar ik het weekend terug.
    Het was een prachtig weekend en zoals je schrijft "voor herhaling vatbaar in 2023".

1. Dank je wel voor dit mooie compliment Nathalie 🙏
      Ja ’t was echt gezellig en we hebben ook wel reuze geluk gehad met het prachtige winterweer, waardoor we niet alleen van het gezelschap maar ook van een zalig zonnetje konden genieten 💚