Midden vorig jaar kreeg ik de vraag of ik ooit van “Baie de Somme” gehoord had.
Huh? Baie de Somme ? Neen … dat was mij totaal onbekend.
De uitleg die ik toen kreeg, prikkelde mijn nieuwsgierigheid, waardoor ik meteen meer info over deze regio opzocht. Sterker nog: op basis van wat ik toen ontdekte, heb ik het meteen toegevoegd aan mijn verlanglijstje met plekjes waar ik ooit nog naartoe zou willen gaan.

Begin april was het zover en stond er een trip naar Picardië op de planning. Deze regio, waar de Baai van de Somme deel van uitmaakt, is gelegen tussen de Opaalkust en Normandië. Onze tijdelijke verblijfplaats werd Saint Valery sur Somme, vooral omwille van de centrale ligging om de Picardische kust te verkennen, maar ook omdat het volgens de gegevens die ik erover vond een gezellig stadje zou zijn.
Een eerste indruk …
Heel de weg er naar toe, regende het pijpestelen! Ik vreesde een beetje dat alles letterlijk en figuurlijk in het water zou vallen. Een half uurtje voor we onze bestemming bereikten, brak de zon echter door en kleurde de lucht mooi blauw. Ideaal om direct bij aankomst een leuke (stads)wandeling te maken in Saint Valery sur Somme zelf.


Het werd een gevarieerde tocht van ongeveer 7 km, waarbij we heel wat moois voorgeschoteld kregen. Niet alleen wat natuur betreft, ook op vlak van cultuur kwamen we niets te kort. Tussendoor werden we ondergedompeld in de sfeer van weleer, alsof de tijd was blijven stilstaan.
Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, stonden we ineens oog in oog met een wild zwijn 😱 Gelukkig konden we er op een veilige manier aan voorbij wandelen!



Meer informatie over deze route vind je hier.
Deze wandeling gaat een beetje om de stad heen, maar je kan perfect na de wandeling nog even gezellig rondstruinen door de knusse straatjes die zo kenmerkend zijn voor deze mooie, middeleeuwse stad.
Remember to turn everything off once a week, including your brain and walk somewhere quit
Rust troef!
Na een goede nachtrust planden we een rit naar Le Hourdel, waar we een schitterende wandeling doorheen de natuur maakten. We genoten van de uitgestrektheid van het gebied en van de overweldigende stilte die daar heerste. Het gevoel één te worden met de natuur bekroop me … het bracht me helemaal tot rust. Ge-wel-dig!

Terwijl we onze laatste kilometers door een schitterend stuk duinen liepen, begon het te miezeren, gevolgd door steeds dikker wordende regendruppels. Jammer, maar zelfs mét regen bleef het een bijzondere plek waar we graag vertoefden.



Deze rondwandeling was ongeveer 11 km. Helaas hebben we onderweg geen zeehondjes kunnen spotten, iets waar je in de omgeving van Le Hourdel veel kans op hebt. Maar ook zonder deze dieren is deze wandeling een absolute aanrader als je van natuur en rust houdt!
Over deze uitnodigende route vind je hier meer terug.
The white cliffs of … Mers les bains!
De volgende dag zag er wat weersvooruitzichten betreft het beste uit, ideaal om een dagje naar Mers les Bains te gaan.

Al meteen bij de start doken de enorme krijtrotsen voor ons op. Ik zag ze al eerder aan de kusten van Zuid Engeland en ook aan de Franse Opaalkust, maar iedere keer opnieuw blijft het indrukwekkend als je er zo vlakbij staat. Net zoals het ook iedere keer opnieuw behoorlijk pittig kan zijn om een wandeling over die kliffen heen te maken. Wij wandelden vanuit Mers les Bains via het binnenland tot bijna bij Ault, om vervolgens langs de prachtige kustlijn terug te wandelen.


Hoe dan ook, het was weer heel erg genieten van een prachtige omgeving en van het lekkere zonnetje dat op deze dag ook van de partij was. Ideaal om zo’n inspannende wandeldag af te sluiten op een terrasje met zicht op zee. Niet alleen op zee trouwens, want langs de kustlijn van Mers les Bains zijn er heel wat schilderachtige huisjes vanuit lang vervlogen tijden te bewonderen. Heel leuk om er even langs te struinen, genietend van een lekker ijsje bijvoorbeeld 🍦


Van het toeristische “Le Crotoy” naar natuurrijke Parc du Marquenterre
De daaropvolgende dag was het in de ochtend behoorlijk grijs en somber weer. We besloten om het stadje aan de overkant van de baai te gaan verkennen, namelijk Le Crotoy. Een mooi stadje, waar je een sfeer van vergane glorie kan opsnuiven. In normale omstandigheden zal dat best wel gezellig zijn, maar nu was het Pasen en het was alsof iedereen in dit stadje wilde zijn. Druk 😱

Dus na een lunch, die we hier met moeite konden bemachtigen, reden we een stukje verder door naar Parc du Marquenterre, een groot natuurgebied dat zich uitstrekt over 260 hectare waar je gedurende een wandeling van ongeveer 6 à 7 km heerlijk kan rondstruinen door duinen, dennenbossen, wetlands en moerassen. Tussendoor krijg je een 13-tal vogelkijkhutten op je pad, waar je terecht kan om diverse watervogels te observeren.
Intussen was de zon helemaal doorgebroken en kleurde de lucht weer mooi blauw, dus dat op zich was al heel aangenaam. Wat ik echter het allergrootste cadeau vond, was het feit dat wij hier juist in het broedseizoen terecht kwamen, “de” periode bij uitstek om allerlei vogels druk bezig te zien met het maken van nesten, het broeden of het voederen van jongen. Ik viel van de ene verbazing in de andere! Wat ik daar zag, maakte ik nooit eerder mee: hele bossen vol met lepelaars, daarnaast een hele verzameling bomen met ooievaars, een stuk verderop vlogen de aalscholvers druk heen en weer bij “hun” bomen. Daarnaast waren er tal van andere watervogels te ontdekken, soorten die ik nooit eerder zag en die je ook niet zomaar overal tegenkomt, dus dit was écht wel een feestje voor mij! Zeker een aanrader als je van de natuur en meer bepaald van vogels houdt.



Hier vind je meer info terug over dit prachtige natuurpark. Er is ook een mooi bezoekerscentrum aan verbonden, waar je afsluitend nog iets kan kopen of waar je nog gezellig even kan nagenieten op het terras.
Een gevarieerde afsluiter …
Aan alle mooie liedjes komt een eind, dus ook deze uitstap bereikte jammer genoeg weer veel te snel het eindpunt. Toch werd onze laatste dag nog goed benut! In de ochtend maakten we een korte maar prachtige wandeling bij Baie d’Authie. Ook hier was het voluit genieten van de stilte en de rust en kwamen we amper een levende ziel tegen.
Wat voelde ik me een rijk mens op dat moment! Zoveel schoonheid om me heen … “echte” schoonheid, die je laat stilstaan bij de eenvoud en de kleine, maar oh zo waardevolle dingen van het leven.



Meer info over deze wandeling vind je hier.
Tot slot bezochten we nog heel even de boulevard bij het strand van het toeristische Berck, waarbij de drukte in schril contrast stond met de rust die we bij Baie d’Authie mochten ervaren en hiermee zat onze mini-vakantie er weer op!
Conclusie
Wij hebben enorm genoten van de rust in deze mooie regio. Anderzijds was er in nabije stadjes best wel wat bedrijvigheid en was het ook gezellig in de plaatselijke horeca’s. De combinatie van deze twee stond garant voor een aantal heerlijke vakantiedagen 🙏
Ik zou hier echter niet graag in de zomerperiode naartoe gaan omdat het dan volgens mij overal erg druk is – ook in de natuurgebieden – en je waarschijnlijk met moeite een plekje vindt op één van de terrasjes als je daar tussendoor wil neerploffen. ’t Is uiteraard afhankelijk waar je van houdt, maar ik verkies dus het laagseizoen en liefst zelfs het broedseizoen in deze omgeving!
Als je van rust en stilte houdt in prachtige stukken ongerepte natuur én als je het ook wel leuk vindt om tussendoor te genieten van een lekker hapje of drankje in een omgeving waar het is alsof de tijd er jaren is blijven stilstaan, dan is Baie de Somme zeker de moeite van het bezoeken waard 👌

